Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra Terrno CAS 20 Facelift ze Šenova

Tatra TERRN0 1 CAS 20 Facelift ze Šenova

 

O ano je to tak po nekonekonečném čekání jsme se i my dočkali. Dostali jsme do garáže novou krasavici a není to obyčejná Tatra, kterou všichni dobře známe. Tahle má totiž po 13 letech změněný design kabiny. Myslím, změna určitě k lepšímu, kterou navrhnul akademický sochař Jiří Španihel. Ovšem bez přičinění  šéfkonstruktéra Radka Smolky, konstruktéra Vladana Maléře a technologa Petra Hrdličky by nic z toho nebylo.

Facelift byl již jednou představen v článku z výstavy Interschutz. Také byl představen na veletrhu Autotec 2010. Takže všichni ví že se změnily pouze prvky kabiny kvůli lepší aerodynamice a podvozku ani motoru se to nějak zvlášť nedotklo. Největším omlazení prošla maska automobilu. Nově jsou montovány bodové reflektory – směrová a parkovací světla jsou umístěna společně pak potkávací s dálkovými ( možnost namontování xenonových výbojek ) a mlhovky. Parkovací světla nejsou vyvedeny z paraboly, ale nasvětlují zezadu dva kousky plastu který toto světlo rozptyluje. Mezi nimi je klasická žárovka blinkru. Všechny obrysové světla jsou diodová stejně jako celé osvětlení nástavby. To se automaticky rozsvítí jakmile jsou zapnutá světla. Z důvodu zlepšení proudění vzduchu kolem kabiny byly přidány deflektory ( nižší ostřik bočních oken ), změněný je i přední nárazník a zvětšila se plocha stupaček.

Motor je klasický osmiválec do V vzduchem chlazený s přímým vstřikováním. Objem motoru je 12 700 ccm a je přeplňovaný turbodmychadlem. Samozřejmostí je obrovský intercooler a mechanické vstřikovací čerpadlo. Naše Tatra splňuje normu Euro5 díky oxidačnímu činidlu AdBlue. Nejvyšší točivý moment je 2100Nm při cca 1200ot/min a největší výkon 325kW motor poskytuje zhruba při 1500 – 1700 ot/min. S těmi 18000 kg to nemá velký problém. Po ujetí 2500 km je první servisní prohlídka.

Převodovka čtrnáctistupňová (14TS) s elektronickým ovládáním řazení rychlostních stupňů ( NORGREN ). Tento systém umožňuje řidiči ulehčit si práci. Je to vlastně poloautomatická převodovka kde máme dvě možnosti. Nechat za sebe volit rychlostní stupně řídící jednotku a jí zvolený převod potvrdit spojkou. Nebo zvolit jízdu na manuál a cvakat si podle sebe. Záleží na strojníkovi. Po otočení klíčkem do první polohy provede systém kontrolu. Zobrazí se mi na displeji zvolený stupeň, v garáži by to měl být neutrál takže mi tam svítí [ N N ]. Nastartuju a vyberu si nastavení jaké mi vyhovuje pomocí přepínače na hlavici voliče.

AE – poloautomat ekonomická jízda nabízí ve spektru otáček nejvíc převodových stupňů. Při rozjezdu na malou dvojku 2L mi nabídne možnost zařadit až na velkou trojku 3H. Samozřejmě v závislosti na otáčkách motoru to znamená, že když motor vytočím z volnoběhu až na 1600ot/min postupně jsou mi nabízeny všechny rychlosti ( 2L > 2H > 3L > 3H ) a když se rozhodnu řadit jenom potvrdím spojkou. Ostatní už se udělá samo.

AM – poloautomat zatížené vozidlo

AP – poloautomat dynamická jízda

AS – samovyprošťovací mód s tímto nastavením je možno automobil rozhoupat. Nelze totiž řadit zpátečku aniž by vozidlo nebylo zastaveno a nemělo navolený neutrál. Tento mód umožňuje toto porušit.

 Jediný moment kdy teda sahám na hlavici voliče je při rozjezdu a při zastavenní. Potlačím ji dopředu a zvolím stupeň na který se chci rozjet sešlápnu spojku ( N > 2L ) a rychlost zařadí. Na displeji se zobrazí zvolená rychlost a potvrdí to zvukový signál ( 2L 2L ). Poté se mi podle zvoleného typu programu nabízejí rychlosti. Jak při řazení nahoru tak při brzdění převodovka sama podřazuje. Řidič do tohoto procesu muže kdykoli vstoupit a ručně si nastavit stupeň který se mu zdá vhodný. Samozřejmě nelze podřadit tak aby se poškodil motor nebo převodovka. Jakmile chci zastavit zmáčknu tlačítko neutrálu. Při opětovném rozjezdu navolí jednotka stupeň na který jsem se rozjížděl posledně.

Mezi módy lze libovolně přecházet i za jízdy. Pro řidiče kteří nechtějí radit od počítače je zde možnost manuálního řazení ( M ). Páka tedy funguje jako předvolič rychlostního stupně, který si nastavím a potvrdím ho spojkou nebo řadím přímo po sešlápnutí spojky. Mohu řadit s půlkami a nebo je pomocí přepínače vyblokovat a řadit po celých rychlostech. Pro případ poruchy je systém vybaven nouzovým ovládáním s otočným voličem.

Jízda s tímto typem řazení je jenom o zvyku. Člověk sice má pocit že to trvá věčnost, ale je to dáno tím že on sám jenom čeká až to pípne. Půlky to řadí než řeknete Tatra a přes celou rychlost to na jednu Tatru zmákne.

Co se týče kabiny tak kromě jiného řazení zůstalo vše při starém.Z ovládacích tlačítek klasické připojení přední nápravy, uzávěrky všeho co se dá uzavřít, přepínač motorové brzdy do brzdového pedálu, trumpeta, osvětlení kolem nástavby, zapínání světelné aleje, ovládání majáků u řidiče, možnost vypnou led záblesky na masce kvůli lepší manipulaci s navijákem ( naviják bez ukladače na 3,5t). Kontrolka otevřené roletky, vysunutého stožáru a zapnuté aleje. Přídavné topení, vlastní nastavení cyklovače a vysílačky nad hlavou velitele ( Motorola vyvedená i ke strojníkovi k čerpadlu ).  Sedačky jsou bez vzduchového pérování do Tatry nejsou potřeba.

 

 

Náhledy fotografií ze složky Vybavení a technika